نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي

ایرانگردی

دریاچه «کاراکول» تاجیکستان، زمرد درخشان پامیر+تصاویر

به گزارش آی فیلم2، دریاچه «کاراکول»(قره گل) یا دریاچه «سیاه»  در میان کوه‌های پامیر تاجیکستان موقعیت دارد و از سطح دریاها 4000 متر بالاتر است. مساحت این دریاچه حدود 380 کیلومتر مربع است و 230 متر نیز عمق دارد و قدمتش به حدود 25 میلیون سال پیش می‌رسد.

دریاچه کاراکول در واقع یک حوضچه‌ی بسته است که آب آن جزو آب‌های شور محسوب می‌شود. دریاچه در ارتفاع 3900 متری از سطح دریا قرار دارد. با توجه به احاطه شدن دریاچه با کوه‌های بلند، هوای مرطوب در منطقه باقی مانده و مناظر زیبایی ایجاد شده است.

بین ماه‌های اکتبر و می، سطح دریاچه یخ می‌زند که همین امر، منظره‌ زیبایی را پدید می‌آورد. عشایر قزاقستانی نیز در این منطقه ییلاق و قشلاق می‌کنند و این اطراف برای دام های آنان چراگاه‌های مناسبی دارد.

به باور مردم محلی، دریاچه در اثر برخورد یک شهاب سنگ در حدود 25 میلیون سال پیش با زمین به وجود آمده است که این، همان افسانه‌ای است که در مورد دریاچه‌ی کاراکول بین مردم دهان به دهان می‌چرخد.

دریاچه کاراکول تا اوایل قرن بیستم به نام دریاچه ویکتوریا معروف بود که این نام به افتخار ملکه بریتانیا بر این دریاچه گذاشته شده بود اما با ورود جماهیر شوروی به این منطقه، نام دریاچه تغییر کرد.

این دریاچه میان گردشگران به دلیل چشم اندازهای بی‌نظیرش بسیار محبوب است. رنگ دریاچه در سراسر تابستان بین آبی روشن تا سبز تیره متغیر است.

این دریاچه یکی از شورترین مناطق موجود در آسیا به شمار می‌آید.

مقدار نمک در این دریاچه به اندازه ای زیاد شده که تقریبا هیچ قایقی نمی‌تواند در آن حرکت کند و همین موضوع باعث شده که تنها زیستگاهی برای برخی از پرندگان و جانداران کوچک جثه باشد.

ع ا

این مطلب را به اشتراک بگذارید